SEJARAH PPKI SK KUBU

PPKI SK Kubu telah ditubuhkan pada tahun 1996. PPKI ditempatkan di sebuah bangunan berasingan dari kelas biasa. Mempunyai lima kelas/bilik mengikut stesyen iaitu Bilik Bahasa, Pendidikan Islam/Moral, Matematik dan Kemahiran Hidup.

Monday 15 August 2011

Pertandingan Kebudayaan Pendidikan Khas Peringkat Negeri Melaka 2011


Tarikh         : 5 Mei 2011

Hari         : Khamis

Masa         : 2.00 petang hingga 5.30 petang

Tempat     : Dewan MITC Ayer Keroh, Melaka.



Peserta-peserta :

1) Al - Nazreen Mubin B. Abd Aziz         (SK KUBU)

2) Aisyah Bt. Zarudin                 (SK KUBU)

3) Azreen syah b. Mohd Fedelliey Syah     (SK KUBU)

4) Azlie Shah B. Mohd Zaini             (SK KUBU)

5) Nur Zafirah Bt Ali                 (SK Ujong Pasir)

6) Nor Adillah Bt Abdul Azhari         (SK Ujong Pasir)

7) Noor Alia Bt Jefri                 (SK Bt Berendam)

8) Nur Atikah Bt Hussin             (SK Bt Berendam)

9) Nurfarhana Nabila Bt Rahim         (SK Bt Berendam)

10) M. Razif Bt Zainal                 (SK Bt Berendam)

12) Hadi Hafuza Bt Razali             (SK Bt Berendam)



Pengiring :

  1. Pn. Norbaidura Hainie Bt Badrul Hisham     (Guru SK Kubu)
  2. Pn. Norainie Bt Abu Bakar             (Guru SK Ujong Pasir)   
  3. Cik Lutchumi a/p Subramaniam        (Guru SJK Tamil Kubu)


Perjalanan Aktiviti / Pertandingan :
   
1)    Pada 5 Mei 2011, empat orang murid daripada Program Pendidikan Khas Integrasi SK Kubu dan lapan orang murid daripada sekolah lain telah mewakili Zon Bukit China dalam Pertandingan Kebudayaan Pendidikan Khas Peringkat Negeri Melaka. Pertandingan yang diadakan bertujuan memberi pendidikan seni tari kepada pelajar PPKI dan meningkatkan ilmu pengetahuan tentang nilai-nilai kesenian bangsa sebagai teras pembentukan masyarakat berbudaya.

 
2)    Bagi pertandingan kali ini, Zon Bukit China telah menghantar satu pasukan yang terdiri daripada 12 orang murid yang bertanding bersama-sama dengan 7 zon yang lain iaitu Zon Ayer Keroh, Zon Alor Gajah, Zon Merlimau, Zon Tanjung, Zon Jasin, Zon Masjid Tanah dan SKPK/SMK Tun Mutahir. Pertandingan ini dibahagikan kepada dua kategori iaitu kategori sekolah rendah dan kategori sekolah menengah. Zon Bukit China telah membawa lagu tarian rampaian asli, inang dan joget selama 7 minit 35 saat. Kareografi tarian direka oleh Pn. Norbaidura Hainie Bt Badrul Hisham. Walaubagaimanapun dua orang guru dari sekolah lain terlibat bersama-sama melatih murid sehingga menghasilkan sebuah tarian yang baik. Pembantu Pengurusan Murid turut sama menyumbang tenaga dalam persiapan props tarian. Pertandingan ini diadili oleh lima orang pengadil dan diketuai oleh seorang pengadil dari Institut Seni Malaysia Melaka (ISSMA) iaitu Pn Noriah Bt Ahmad. Puan Suriani Bt Atan dan Puan Roslina Bt Senin terlibat sebagai ajk kerja pengira markah.

3) Pertandingan ini telah dirasmikan oleh Ketua Sektor Pendidikan Swasta dan Pendidikan Khas, Jabatan Pelajaran Melaka Tuan Haji Mohamad Sapian B. Siran. Pertandingan ini juga telah dimeriahkan dengan kehadiran Ketua Unit Pendidikan Khas En. Md Aziz B. Lani, Penolong Pengarah Unit Pendidikan Khas En. Yahya B. Md Tap, Ketua Unit ICT En Mujamal B. Baba dan Ketua unit Sains Sosial En Awaludin B. Joned.

 
4)    Zon Bukit China telah meraih gelaran naib johan dalam pertandingan ini manakala Zon Alor Gajah telah menjadi johan dan Zon Masjid Tanah telah mendapat tempat ketiga.

 
Penutup :
    Secara keseluruhannya, pihak Zon Bukit China sangat berpuashati dan berbangga kerana dapat menghantar murid menyertai pertandingan ini walaupun latihan hanya dijalankan selama 6 hari sahaja bermula pukul 8.30 pagi hingga 12.30 tengahari. Berkat usaha semua guru yang melatih, akhirnya murid-murid ini dapat menari lebih baik daripada hari pertama latihan. Semoga kejayaan pada kali ini akan mendorong kejayaan yang lebih baik pada tahun yang mendatang.

No comments:

Post a Comment